Tämän kurssin suola oli ehdottomasti vierailevat luennoitsijat. Oma opettajamme oli kuten kaikilla muillakin kursseillani täällä alansa ammattilainen ja itsessään varmasti aikamoinen tietopankki, mutta (kaikella kunnioituksella häntä kohtaan) hänkään ei osoittautunut luennoitsijana tai pedagogina kovin mielenkiintoiseksi tai lähellekään. Hän usein käsitteli todella mielenkiintosia aiheita ja parhaimmillaan jopa avasi näitä elävin esimerkein, kuvin ja kertomuksin sekä kertomalla tutkimuksista jne. mutta suurimman osan ajasta hän jotenkin tuntui pysyttelevän aiheiden pintatasolla niin täydellisesti, että minua henkilökohtaisesti rupesi ärsyttämään.

Myöskin kurssityönä toteutettava essee oli tavallaan murheenkryyni kun opettaja tuntui toistamiseen käyttävän luennon toisesta tunnista jälkimmäisen siihen, että jokainen opiskelija kertoi mistä aikoi tehdä esseensä jne. ja tämä päätyi AINA siihen, että opettaja kysyi tarkentavia kysmyksiä osoittaakseen, että tehtävissä piti olla selkeä rajaus ja, ettei kenenkään tulisi tehdä liikaa työtä (emme kuulemma olleet tekemässä väitöskirjaa jne.). Tämä oli tottakai fiksua sen kannalta, että kaikilla olisi selkeää mitä tehdä, mutta hän tavallaan ampui alas liian "akateemiset" ja "teorioihin perustuvat" esseeaiheet viitaten niiden laajuuteen kun taas hän ei kelpuuttanut mm. Agenda-Setting teorian käyttöä tehtävässä missä joku tarkastelisi kahden eri maiden tarkkaan rajattuja medioita (esim. sanomalehtiä), koska hänen mielestään ei ollut riittäviä tieteellisiä perusteita näiden maiden medioiden väliseen tutkimukseen. Hän siis ei oikeastaan sanonut juuta eikä jaata ja heti tämän jälkeen sanoin nimenomaan juu ja jaa. Lopputulemana tästä oli se, että hän tuntui haluavan jotain ja sitten hän perusteli miksei hän haluaisi sitä. Tämä oli itsessään jo melko rasittavaa ja ottaen huomioon, että käytimme usein kokonaisen tunnin tällaiseen "Mikä sinun tehtäväsi aihe on?"-kierrokseen alkoi pannu mennä aika jumiin.

Kuitenkin kuten sanottua, vierailevat luennoitsijat olivat erittäin mielenkiintoisa, kaikki ammattilaisia aivan eri puolilta Maltaa ja eri puolilta alaa. Kuulimme (kuten jo aiemmin mainittu) Maltan EU-komission PR-vastaavaa tai jotain siihen suuntaa, kuulimme yhtä tv/elokuva tuottajaa ja näyttelijää, vierailijana kävi kustantajia ja media-alan virkamiehiä jne. jne.

Nämä itsessään rikastuttivat näkemystä Maltan "media scapesta" ja tekivät tehtävänsä kurssin osalta, vaikka opettajakin loppua kohden hieman ryhdistäytyi ja alkoi pitämään ihan kunnon luentoja ja taklaamaan aiheita sen sijaan, että vain selaili omia tutkimuksiaan ääneen läpi. Korostan siis, että opettaja oli miellyttävä ja osaava tyyppi, mutta varsinkin kurssin ekan puolen kohtuu tylsistyttävä ja asioita pinnallisesti pyörittelevä tyyliin:"Aiomme puhua, aion kertoa".

Päädyin lopulta tekemään esseeni juuri Agenda-Setting teoriaa käyttäen ja Times of Maltaa sekä Helsingin sanomia verraten yhden viikon ajan. Tottakai sisälsin esseeseen kaikkea fiksua liirumlaarumia teoriaa ja näkökulmaa rajaten ja aiheen valintaa sekä medioita (ja maiden valintoja perustellen) joten saa nyt nähä mitä kurssin vetäjä pitää vajaan 3000 sanan esseestäni. Määränähän tuo ei missään nimessä ollut paha. Kurssilla olisi saanut vetää vapaaehtoisen esitelmän haluamastaan aiheesta, mutta kieltäydyin tästä kunniasta. Oli mielenkiintoista nähdä muiden opiskelijoiden esitelmiä (jotkut todella kiinnostavia jotkut eivät ollenkaan) ja ihmetellä heidän viestintäopiskelijoiden esiintymis-taitojen tasoa verrattuna kotiyliopistooni. En siis halua kuulostaa ylimieliseltä, mutta elleivät jotkin opiskelijat itsessään olleet rentoja ja itsevarmoja esiintyjiä ja tämän takia onnistuneet hyvin eivät he ainakaan oppilaitoksensa puolesta olleet saaneet mitään esiintymistaitojen preppausta (tai ainakaan se ei näkynyt). Suurin osa (muutamaa luonnollisen hyvää poikkeusta lukuunottamatta) istui vain pöydän takana ja luki itse rakentamaansa diashowta läpi suoraan koneelta, meidän muiden seuratessa tätä. Arvostelematta paras, ylipäätään mielenkiintoista nähdä tämä ero meidän viestinnän opiskelijoiden ja heidän samanlaistensa välillä.

Kuten myöhemmin kuulin ei Maltan yliopiston viestinnän opiskelijoilta odoteta varsinaisia viesintätaitoja samassa mittakaavassa (tai ylipäätään käytännön tasolla) ja heillä on vain muutama esiintymistilanne jos sitäkään koko opintojensa aikana.Siitä lisää Presentation Techniques-osiossa.